lördag 2 maj 2015

Promenad istället för medicin

Vid ett tillfälle innan min DBS-operation skrev min neurolog ut tabletter mot oro då jag skakade mer när jag blev stressad. Kollade FASS på nätet, huvudvärk, dåsighet mm var bara några av biverkningarna. Läste ett forum där andra skrivit om hur de upplevt medicinen. ”Hmm.. jag ska nog inte äta de här tabletterna”, tänkte jag. Jag tog aldrig ut medicinen.

Tänk vad mycket mediciner som skrivs ut till ingen nytta. Vilken kostnad för samhället.

En promenad kan vara väldigt läkande? Ja, till och med på flera sätt. Den ökar cirkulationen i kroppen mer eller mindre beroende på hur du går, man kan gå sakta med små steg eller kraftfullt med stora steg, du kan använda stavar.

Tidigare innan min hemska höftledsartros gick jag en promenad när jag kände mig dyster eller stressad och det var som syre för själen.
Tänk så många mediciner som skrivs ut onödan då man istället skulle kunna bli rekommenderad en promenad och må mycket bättre. Dessutom kan man upptäcka en del under promenaden, tex vårens första tussilago, fåglar som bygger bon, skräp som någon inte orkat bära hem. Man kanske möter någon man känner eller någon obekant som ger bort ett leende. Det gäller ändå att ha koll på fötterna, för det händer att det ligger en rykande färsk hundbajs på gångbanan som en matte eller husse glömt att plocka upp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar