torsdag 14 maj 2015

Musik till livet

Musik är något alla som är hörande kan relatera till. En del musik tycker man är bra och en del dålig.Vad beror det på att vi tycker så olika? Ja, inte vet jag men här får ni en blandad nostalgitripp.

När började man då med musik? Ja, förmodligen har man alltid använt sig av redskap för att göra ljud och röra sig till det. Säkert vet man att grekerna började skriva ner ”noter” för cirka 2000 år sedan.

I slutet av 1800-talet uppfanns trattgrammofonen. Stenkakor eller 78-varvare spelades fram till 1950-talet då vinylskivorna kom. I början av 1900-talet kom radion och 1921 kunde man för första gången sända radio officiellt i Sverige. TV-sändningarna startade 1956. I takt med att möjligheten att lyssna på musik ökade kom också olika musikgenrer som jazz, schlagers, klassiskt, folkmusik, rock, pop och så vidare.
Här kan ni lyssna på musik genom tiderna.

När Cd:n kom började folk göra sig av med sina gamla vinylskivor men nu är de ”heta” igen. Det finns nya skivspelare att köpa för den som slängt sin gamla. Med cd:n kom walkman eller freestyle som den kallades. Mp3-spelaren var en otroligt liten manick som kom i början av 2000-talet och sen vet ni själva hur utvecklingen varit med mobiler med mera.

Internets intåg med webbradion, you tube och bland annat Spotify har verkligen revolutionerat musiklyssnandet. Nu för tiden kan man hitta hela världens topplistor.

Det finns musik till de flesta tillfällen. Gravida kan tänka på att om ni spelar samma musik ofta när barnet ligger i magen minns barnet den. Finska forskare har kollat det. Man har mätt hjärnaktiviteten direkt efter födseln och efter fyra månader. På de barn som hört samma musik ofta under sista månaderna i magen ökade hjärnaktiviteten betydligt när de fick höra den igen. Musik kan på så sätt användas tidigt i livet för språkutveckling.

Numera finns det särskilda spellistor för förlossningen. Undrar om mamman o pappan vill lyssna på samma musik då? 
Det kanske kan vara skönt med musik efter, när allt är över. Något avslappnande skulle jag rekommendera. 

Jag kopplar ihop Ainbusk singers ”Älska mig” med min yngste son. Den spelades på radio när han som nyfödd låg i min famn och tittade fundersamt på mig.

Som barn sjunger, dansar man och gungar med det mesta men varför slutar man med det? Jag tror att vi skulle må så mycket bättre om vi fortsatte att sjunga och dansa med musiken.




De som lär sig spela något instrument har även lättare för att lära sig andra saker. Det är samma sak med de barn som är fysiskt aktiva. De har mycket lättare i skolan.

http://www.kulturellahjarnan.se/2014/09/26/musicerande-starker-arbetsminne-och-larande/ 


Vad händer när man blir tonåring?

Många lyssnar på musik som vi som vuxna kanske inte alls gillar men vi har mycket mer lika musiksmak nu för tiden än man hade förr.
Visst tyckte mina föräldrar att vi spelade för hög musik men i dag är risken för hörselskador mycket större då man har musiken direkt i i öronen.

Tänk en spännande film utan musik, den skulle inte alls vara lika spännande. 
I kyrkan spelas psalmer för olika tillfällen, gospel och körsång passar också där. 
Har ni tänkt på hur hissmusik låter? Tänk om man fick höra hårdrock med Candlemass i hissen,undrar hur folk skulle reagera? 

Har ni varit på opera? Den musiken är väldigt speciell men ihop med handlingen blir i alla fall jag fascinerad. Julmusik på sommaren skulle bli helt fel men i juletider helt rätt. Att man kan gilla olika musik vid olika tillfällen beroende på vilken stämning man är i är bra. Vilken musik man bäst koncentrerar sig med på arbetet eller vid läxläsning är olika. Vissa vill inte ha någon musik alls.
För att maxa prestationsnivån på gymmet bör man också ha rätt musik och efter kan det passa med något avslappnande. Somliga behöver musik för att kunna somna. Allt finns det listor för på till exempel Spotify.

Kommer ni ihåg rullbandspelaren i skolan? Nej, jag tänkte väl det, så gamla är ni inte. Det var uselt ljud så det är inget att minnas. Jag minns mitt första kassettdäck som man satte framför radion för att spela in musiken från Sveriges första pop-musikprogram Drop-in med Kersti Adams-Ray.





När man höll på att spela in hände det rätt ofta att någon kom in i rummet och pratade. Ja, då var den inspelningen förstörd för man spelade in via mikrofon. 

Så kom diskoteken på 1970-talet där någon spelade skivor som vi dansade till. Men vi ute på landet var föregångare och redan på 60-talet träffades vi i en lokal och spelade musik och dansade.
Jukeboxen som vi hade i fritidslokalen på skolan var flitigt använd. Den hade ett antal skivor som man fick välja på och som spelades automatiskt när man stoppade i pengar i myntinkastet.
Dansmusiken trädde in i mitt liv, mestadels på sommaren då man åkte till folkparkerna och dansade.




Ja, som tur var började jag att lyssna på annan musik i 20-årsåldern. Innan lyssnade jag alltså på dansmusik och hatade jazz. Nu gillar jag inte dansmusik men kan lyssna på viss jazzmusik. Annars är jag nog allätare när det gäller musik.
Tack vare till exempel Spotify kan man numera lyssna på ”gamla godingar” och dagens pop-låtar. Visst är det fantastiskt?

Möjligheten att spela in egen musik har helt klart blivit mycket lättare. Förr fick man kontakta en skivstudio. Nu finns det datorprogram som gör samma sak. Ja, det är klart ska man bli musikartist bör man nog inte bara sitta hemma på kammaren.


När man är utomlands kan man få höra helt annan musik än man är van vid.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_%C3%B6ver_musikinstrument

För er som vill nörda in er mer i svensk musikhistoria.

Glöm inte årets musikfestivaler och varför inte ha lite musikquiz. Det finns massor på nätet.

2 kommentarer:

  1. Visst minns jag rullbandspelaren i skolan Anne-Marie, du har en del äldre läsare också��

    SvaraRadera