måndag 25 maj 2015

Konsten att vara kvinna

Boken Konsten att vara kvinna av Caitlin Moran.

Caitlin Moran är en brittisk författare, journalist, krönikör, manusförfattare och TV-kriktiker. Kommer från arbetarklass, har sju syskon. Gav ut sin första bok som 15-åring. 

På baksidan av boken står det : det har aldrig varit lättare att vara kvinna. Vi har rösträtt och p-piller och vi har inte blivit brända som häxor sedan 1700-talet. Men det återstår några små frågor...
Varför måste vi ta bort allt hår på kroppen? Varför är bh:n så obekväm? Och varför frågar alla när man ska skaffa barn?


Boken är en självbiografi från hennes 13-årsdag som kantades av ett jobbigt liv, fortsätter sedan med en tonårings problem och upp i vuxenlivet. Jag skrattade gott många gånger när jag läste den.

En härlig politisk, feministisk, fräck bok som har många poänger och är väl värd att läsa.


Konsten att vara kvinna är inte bara en bok utan en utmaning.

Vad är feminism? Det är säkert olika uppfattningar om det men ofta menar man kvinnors politiska, ekonomiska och sociala rättigheter. 

Det handlar om jämställdhet, att visa respekt mot varandra. En del tror att alla feminister ser männen som svinaktiga men det är helt fel. Alla män är inte svinaktiga, det finns otroligt många fina män. Det finns också kvinnor som beter sig som svin. 

Alla kvinnor är inte lika precis som killarna inte heller är lika. Somliga kvinnor gillar att klä sig i så höga klackar att de knappt kan gå. Jag hoppas de har skorna för att de själv gillar det och inte för att någon att tycker det är snyggt. Själv skulle jag aldrig ta på mig så obekväma skor även om jag tycker det är snyggt. 

Var och en ska bestämma över sin egen kropp, hur man vill klä sig, vilken utbildning man ska gå, hur man vill bli kramad med mera och det gäller både män och kvinnor.

Raka hela musen? Har sett en hel del frågor på nätet från unga tjejer om att de har problem med att det känns obehagligt med rakad mus, det gör ont och så vidare. Men tjejer kom igen, känns det inte bra för er, sluta raka er och för den delen ökar infektionsrisken med rakad mus. Killar, om tjejen säger att hon inte vill raka sig respektera det. Det är väl viktigare att hon mår bra och inte vad du tycker.

I boken går Caitlin på strippklubb. Varför har inte jag varit på manlig strippklubb? De flesta män har väl varit på strippklubb någon gång men som tjej tror jag inte det är lika vanligt. I storstäderna finns naturligtvis möjligheten men det har liksom aldrig blivit av för mig. Ska jag gå på en sådan vill jag att det är en bra klubb där de som jobbar är där frivilligt, inte använder droger och har bra betalt. Det närmaste jag har kommit är Ladys night och där fick jag inte se mycket....

När jag var 20 år var jag helt övertygad om att jag inte skulle sätta några barn till denna värld som redan då och fortfarande är full av barn som behöver ett ”riktigt” hem. Nu har jag tre underbara barn som jag kvidit fram själv och skulle för "allt smör i Småland" inte vilja vara utan.

Ibland vill jag skrika till unga tjejer som gått på grejen med att förstora sina bröst. Vet ni vad det innebär att ha stora tunga bröst? Jag har ingen erfarenhet av det men har pratat med kvinnor som haft väldigt ont i ryggen av de för stora brösten. Att det kan bli fel vid bröstförstoring har vi hört en del berätta om, de ångrar sig djupt. Ok, ni som av medicinska skäl behöver få hjälp, det är en helt annan sak.

Nyligen diskuterades om män ska få sitta bredbent på tunnelbanan och i bussar då de tar upp mer plats. Om alla visar respekt och håller ihop sina ben när det är ont om plats behöver vi väl inte ha skyltning för att påvisa det. Hur blir det då med kvinnors stora handväskor? Nej, kom igen sitt skönt utan att provocera när det finns plats.

Det klagas på män som rapar och fiser offentligt, samma sak där. Visa respekt mot andra och gör det diskret som vi tjejer gör.

Varför kan en kille bli väl ansedd om han legat med många och en tjej anses som horaktig? 

Varför ska en tjej behöva bete sig som en kille för att bli tagen på allvar?

Fortfarande, tror jag är det mest killar som är jobbiga i skolan och begår mest brott men ändå är det de som får mesta hjälpen. Varför?

Vid en anställningsintervju kan en tjej få frågan – Har du tänkt att skaffa barn? Hur ofta ställs den frågan till killarna?


Tänk bara när tjejer fick börja spela fotboll. Klart de inte gjorde det bra i början. Killarna var inte heller speciellt bra på att hoppa hopprep i skolan men vi tyckte det var kul när de försökte. Fortfarande finns det många länder som inte tillåter att flickor spelar fotboll.

Vi är olika bra på olika saker och har olika intressen. Klaga inte när er andra hälft inte utför en sak på samma sätt som ni själva skulle gjort det. Uppmuntra istället och gör både roliga och tråkiga saker tillsammans då blir det dubbelt så roligt eller hälften så tråkigt.

Tvinga ingen kille att jobba inom typiskt kvinnodominerat arbete och inte heller någon tjej till mansdominerat jobb men ge dem lön efter prestation och ansvar inte efter kön.

Varför måste det till kvoteringar i styrelser, på utbildningar och inom vissa yrken?
Det borde vara en självklarhet med mångfald vad gäller kön, hudfärg, etnicitet och så vidare. Tänk så mycket bättre vi
skulle bli tillsammans.

Varför säljs det sexiga kläder till små flickor och varför köper någon dem? 

Låt barnen leka med bilar och dockor eller vad de vill så länge de vill och påverka dem inte. Låt de avgöra själva och vill de köra sand i dockvagnen, ge dem en skottkärra. 

Vi kvinnor tror ofta att männen förstår vad vi menar med vad vi säger men vi måste bli tydligare. Vi kan inte bara säga att här ser fint ut om vi är ute och åker bil och vill att han ska stanna. Vi måste säga – Stanna här för här är det fint.


Kalla mig gammalmodig men jag gillar när en kille håller upp dörren och jag hoppas killarna uppskattar när jag håller upp dörren för dem.

Kvinnliga förebilder vill jag ha. Här är en lista med förslag. Har ni några ni vill lägga till?


Sheika Lubna
Nanna Svart
Marie Curie
Karolina Widerström
Rosa Parks
Rabab Amidane
Valentina Teresjkov
Junko Tabei
Aung San Suu Ky
Amelia Mary Earhar
Elsa Teresia Andersson
Helen Keller
Molly Melching
Shirin Ebad
Jane Elliot
Eva Andén
Leymah Gbowee
Tawakul Karman
Sampat Pal
Julia Bluhm
Sima Samar
Sister Fa
Anneli Pompe
Christina Knight
Alice Walker
Ellen Johnson Sirleaf
Meron Estefanos 


2 kommentarer:

  1. Bra där! Tänk om alla kunde försöka se människan o inte bara till vilket kön man råkar ha. Världen skulle se bra mycket bättre ut och tänk vilka krav vi, både män och kvinnor skulle slippa behöva ha på oss hela tiden! I morse lyssnade jag på Saga Scott, en av deltagarna i en av alla dessa dockussåpor. Hon har fått mängder av hotmail, tom dödshot pga sitt sätt i serien. Ett sätt som killarna kommer undan med och nästan hyllas för. Här om veckan på mitt jobb bland 6-åringar hörde ja en pojke säga: Jag vill bara leka med killgrejer, inte med tjejleksaker...Dessa uttryck måste han ju ha hört någon stans... Ja vi vuxna har ganska stort inflytande på barnen o jag skulle önska att alla tog sitt ansvar NU! Tack A-M för ett jättebra o viktigt inlägg.

    SvaraRadera
  2. Tack Carina. Hoppas alla som jobbar med barn är lika kloka och förståndiga som du är.

    SvaraRadera