torsdag 7 maj 2015

Att vinna på spel eller lotter

Har ni vunnit på spel eller lotter någon gång? 

Ja, nu menar jag inte 100 kr utan minst 1000. Det har inte jag men jag har hört talas om folk som vunnit miljoner. Tänk vilken känsla, skulle man fatta vad det betyder att få så mycket pengar. 

För länge sedan ringde telefonen en dag till en av mina tidigare jobbarkompisar. Det var banken som ringde och berättade att han vunnit 1 miljon. Vad det betydde för honom och hur hans liv utvecklade sig vet jag inte. 

På ett annat jobb kom chefen in en dag efter lunchen och berättade att hon skrapat fram
10 000 kr. Så snabbt livet kan förändras. 10 000 är inga pengar man rådfrågar en investerare om. Nej, man kanske åker på en weekendresa, äter lite extra god mat, shoppar något kul. Ja, lite guldkant på tillvaron helt enkelt.


Men om man vinner flera miljoner då?

Jag förstår inte varför en vinnare ska vinna flera miljoner. Det är väl bättre flera delar på det? Jag skulle helt klart spela mer eller köpa fler lotter om jag visste att chansen att vinna var större även om det inte gav en jättevinst.

Här har ni ett par lyckliga vinnare:

http://www.expressen.se/sport/spel-och-tips/singelmamma-vann-tio-miljoner-pa-joker/
 
http://www.expressen.se/kvallsposten/arbetslos-mamma-vann-315-miljoner/

men sorgligt nog är det inte alla som klarar av att hantera vinsten:

http://marketnews.se/xl/multilotto/sa-gick-det-sen-9-miljardvinnare-som-tappade-forstandet


Inte den här gången heller


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar