fredag 21 augusti 2015

Folkhögskoleliv med skoskav och liftande

Kan ni tänka er att jag gick på folkhögskola i Sveg i tre år, ja, tre år. Helt otroligt.
Kommer ihåg att jag skjutsade upp en kompis som skulle börja där och så blev jag kvar. Hur det gick till vet jag inte.


I alla fall tycker jag att folkhögskola är ett väldigt bra alternativ för utbildning, särskilt om man bor där. Det sociala livet ger så mycket.

Sen hände det saker som var mindre kul som den gången jag köpt ett par ursnygga stövlar och gick med dem från Bäckedals folkhögskola till Svegs centrum, det var nästan 2 km. Det är ju inte det smartaste att gå längre sträckor i ett par nya skor som ni vet och när jag var på hemväg hade jag fått rejält ont av skoskav. Jag hade funderingar på att ta av mig stövlarna men det hade inte varit bättre att gå i minusgrader och snö. När jag kom tillbaka till skolan hade jag ett värkande köttsår på hälen. Det slutade med att jag fick uppsöka läkare som sa till mig att sitta i såpvatten med foten varje dag och så fick jag penicillin. Det dröjde bra länge innan jag hade stövlarna igen, fick mest gå omkring i träskor.

På den tiden var det vanligt att man liftade när man skulle någonstans. Jag och en kompis hade ibland som söndagsnöje att lifta till någon annan ort för att fika men oftast liftade jag när pengarna var slut och jag skulle hem till mina föräldrar. 

Ni som har åkt vägen mellan Mora och Sveg vet att det mest är skog och chansen att få åka med någon inte alltid är så stor.
En söndagskväll stod jag i korsningen från Mora mot Sveg i mörkret och liftade men det gick inte så bra. Klockan var runt tio på kvällen när jag gav upp och gick till första huset vid korsningen och knackade på. En äldre man öppnade, han bodde där med sin fru. Jag sa som det var att jag försökte lifta men att det inte gick något bra och frågade om jag kunde få sova hos dem under natten. Å tänk, det fick jag. Fick även frukost innan jag på nytt gav mig ut på vägen igen. Jag har många gånger skänkt en tacksamhetens tanke till dessa fantastiska människor som lät mig sova på soffan. 

I dagens samhälle rekommenderar jag ingen att lifta eller ta upp liftare, det känns alltför riskabelt men det finns sajter på nätet som är seriösa där man kan åka med varandra, till exempel Skjutsagruppen.


Ha en toppenhelg!

Var rädd om fötterna, ta sköna, bra skor som är väl ingångna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar