söndag 26 juli 2015

Veckans bok- och filmtips

Igelkottens elegans av Muriel Barbery hittade jag härom dagen i bokhyllan. Det är flera år sedan jag läste den men den är så bra att jag måste tipsa om den. 
 
Muriel Barbery är en fransk författare som är född i Marocko. Hon har även bott i Japan och Nederländerna och skrev sin första bok Smaken 2000 som hon fick pris för i Frankrike. Igelkottens elegans har sålts i 6 miljoner exemplar på 40 olika språk.
Nu i oktober kommer hennes senaste roman Alvernas liv ut på svenska.Igelkottens elegans handlar om den kvinnliga portvakten Renée Michel liv i en fin fastighet i Paris och vad som sker i fastigheten. En kvinnlig portvakt i de kretsarna anses obegåvad men hon är långt ifrån obegåvad. En tolvårig tjej i fastigheten börjar hälsa på hos Renée och en japan med namnet Ozu flyttar in i fastigheten.

Till att börja med var jag tveksam till boken men den växte och tog mitt hjärta med storm. En rar historia med ett oväntat slut.


Boken är filmatiserad av den franska regissören Mona Achache och det var ingen lätt utmaning för den franska långfilmsdebutanten. Jag tror det är en fördel att ha läst boken när man ser filmen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar