tisdag 21 april 2015

Surdegar

Brukar ni ha surdegar? Ja, nu menar jag inte det där som blir så gott bröd av. Nej, utan det där som man skulle ha gjort för länge sedan som hänger över en och tär på ens energi. 

Jag har många surdegar, en del är flera år gamla men inte blir de bättre för det. Så varför har jag dem kvar?

Häromdagen gjorde jag mig av med en, vilken härlig känsla. Äntligen har ugnen blivit ren o fin. Den har sett för hemsk ut och varje gång den skulle användas kom surdegen över mig. Ja, den behöver nog en omgång till snart men just nu känns det bra. Det är värt att fira. Vissa människor har alltid rena, fina ugnar och jag undrar om de inte använder den eller gör de ren den varje vecka? Ibland tänker jag på att om jag flyttar får jag en ren, skinande ugn. Nej, det verkar för jobbigt, så jag bor nog kvar.

Hur ska man då ta i tu med dem?

Jo, man måste bestämma sig att det ska bli gjort.

Skriv en lista och stryk vartefter så märker du att det händer något.

Är det stora surdegar som kommer att ta väldigt lång tid, börja med en kvart om dagen. 

Vissa saker mår bra av att man tar lite varje dag då har man det färskt i hjärnan och det går lättare att komma igång med det nästa dag.

Det bästa, framför allt belöna dig själv efteråt med något du verkligen njuter av.


Har ni några surdegar liggande, försök att göra er av med dem så ni får energi till övrigt.

Att måla ett långt staket kan bli en riktig surdeg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar