torsdag 30 april 2015

SJ och andra företag ändrar på ersättningen vid försening

Från i morgon 1 maj får ni bara 25 % tillbaka på enkelbiljetten av SJ om tåget är försenat mer än en timme, 50% om tåget är mer än två timmar försenat. Spelar ingen roll varför tåget blivit försenat.

Har ni månadskort eller årskort gäller 25% ersättning av resans pris vid minst 30 min försening och 50% vid 60 min.

– Våra kunder har önskat ett enklare och en snabbare hantering, säger Maricka Berggren, presskommunikatör på SJ.
Hmm... men kunderna vill nog inte bli utan ersättning och allra helst vill de väl komma fram i rätt tid, tänker jag.


SJ vill kanske inte ha några resenärer? Det viktiga är ändå att tågen inte blir försenade. Fixa det SJ och Trafikverket så behöver ni inte betala ut ersättning och vi som vill åka tåg gör det och tar inte bilen.


Vid paketresor gäller resegarantilagen.

http://restidsgaranti.se/

http://www.sj.se/sj/jsp/polopoly.jsp?d=3470&a=176678&l=sv#

http://www.samtrafiken.se/tjanster/resplus/resenar/samverkande-trafikforetag/

http://konsumentköplagen.nu/resegarantilagen/




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar