fredag 17 april 2015

Roliga timmen


Jag har tänkt att ha lite roliga inslag på fredagar. Att vara rolig är inte lätt. Jag kommer att berätta om lite episoder i mitt liv om det är roligt kan bara ni avgöra.

När jag gick i skolan hade vi Roliga timmen på fredagar. Kommer ni ihåg? 

En del sjöng en snutt, vissa spelade teater. Jag kommer ihåg när jag gick i andra klass och då gick vi på lördagar. Ja, det är sant, vi gick i skolan på lördagarna. I alla fall hade vi roliga timmen då och jag hade med mig boken om Pippi Långstrump som fröken läste ur. Pippi var så häftig, hon gjorde precis som hon ville. Nu har man ändrat i nyutgåvan av boken. Pappa Efraim Långstrump är numera Söderhavskung på Kurrekurreduttön, inte negerkung.
Vad ska man säga om det?
Ja, det är 70 år sedan boken skrevs och det var inget konstigt då och nu är det historia som tur är. Det viktiga är att man berättar för barnen hur det var en gång i tiden och att många har mått dåligt av vissa uttryck och att vi nu visar respekt för varandra och inte säger så längre.

Har ni minnen från roliga timmen? Skriv gärna och berätta.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar