fredag 12 juni 2015

Sjömanslivet en sommar


Jag brukar ju berätta om lite episoder i mitt liv på fredagar och här har ni en.

Det var en gång en passagerarbåt som hette Tor Anglia och gick mellan Göteborg, Amsterdam och Immingham. Nu föll det sig inte bättre än att jag jobbade i cafeterian ombord en sommar. Man kan ju undra hur det gick med min sjösjuka. Jo först och främst var det ju sommartid så det var ganska stilla på Nordsjön, men det hände att det blåste upp. Hade jag tur hade jag varit ombord några dagar och då klarade jag sjösjukan bra men var det första dagarna på arbetspasset var det inte kul kan jag säga.

I alla fall hade vi livbåtsövningar då och då när vi kom till Immingham. Efter några gånger tyckte vi att vi hade väldigt mycket publik från besättningen på de andra båtarna som låg i hamn. Det visade sig vara deras stora nöje att titta på när vi försökte ro i takt. Ja, på den tiden var det ingen motorbåt utan vi satt ungefär 8 personer på vardera sidan och försökte få båten framåt. Tack och lov att vi inte behövde visa våra ”kunskaper” i skarpt läge någon gång.

Det var också cirkus varje gång vi kom i hamn för då kom Tullverket och kollade att vi inte hade någon sprit framme. Allt skulle vara inlåst och plomberat, även privata drycker. Det fick inte öppnas förrän vi var ute till havs igen. Det hände att vi gömde någon flaska för att ha något gott att dricka medan vi låg i hamn men då var vi lite ”byxis”. 

Något som jag har tänkt på många gånger efter denna sommar var att vissa killar som jobbade i maskin inte var nyktra på sitt arbetspass. Tyvärr hör vi då och då om båtar som havererat och vars kapten inte varit nykter så problemet verkar kvarstå.


Det var ändå en kul period i livet att minnas.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar