måndag 8 juni 2015

Bästa kommun att bo i 2015

Tidningen Fokus har tillsammans med handelshögskolan i Jönköping har gjort en undersökning om vilken kommun det är bäst att bo i.


Undersökningen är gjord efter fyra kategorier, storstadskommun stadskommun, landsbygdskommun och glesbygdskommun.

I stort sett handlar det om befolkningstätheten och pendlingsavståndet till de större städerna.

De kommuner som har en infrastruktur med bra kollektivtrafik och med möjlighet att ta sig till det stora utbudet, en välskött kommun där man får vara sig själv utan att bli alltför styrd placerar sig bättre. Hur grannkommunen ser ut är också viktigt. Tät befolkning är ett bra underlag för företag som vänder sig till lite udda grupper.

Jämför med att du letar efter en restaurang på en ort du inte känner så väl. Där det är populärt och många går in vill man själv in.

Bästa storstadskommun är Stockholm, bästa stadskommun är Uppsala, bästa landsbygdskommun är Varberg och bästa glesbygdskommun är Kiruna. 

Vad är det som gör att vissa orter är populära?
Ja, när det gäller Stockholm är det en ort för karriärfolket, där finns jobben. Det kostar en slant att bo där det finns ett stort kulturutbud och många alternativ för olika grupper av människor.
Här kan ni läsa mer om hela undersökningen.

Här kan ni testa var ni borde bo. Enligt testet ska jag bo i Sundsvall. Lite lustigt för när jag var ung åkte jag till Sundsvall och sökte jobb för jag fick för mig att jag skulle bo där. Nu blev det inte så men jag kanske gav upp för snabbt.

Populära Malmö på 25:e plats







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar