söndag 7 juni 2015

Femtio nyanser av honom

är första boken i en trilogi av E L James, egentligen Erika Leonard James, en brittisk författare född 1963. 
Trilogin blev årets mest sålda bok 2012. Den har sålts i 100 miljoner exemplar i 53 länder.
Med de siffrorna kan man tro att den är läsvärd, eller hur? Men nej, tyvärr inte. 

Boken handlar om den unga, oerfarna 21-åriga Anastasia som läser på universitetet och genom ett intervjujobb till skoltidningen träffar miljardären och skönheten Christian Grey.

Christian och Anastasia har sex i stort sett på varje sida av de över 500 sidorna. Sexscenerna beskrivs på ett sätt som inte lämnar mycket över för egen fantasi. Det blir ganska snabbt tråkigt även om Christian har ett rum med material för BDSM och vill att Anastasia ska bli hans undergivna då han själv är den dominanta. Jag vill flera gånger ropa till Anastasia att hon ska vara förståndig och inte gå på hans kvinnoförakt. Tycker synd om henne som inte själv förstår att vara undergiven en dominant person kan sluta väldigt illa. Christian har uppenbarligen problem och borde ta hjälp av sin psykolog. 

Det händer inte mycket förutom att de har sex. Anastasia får den ena häftiga orgasmen efter den andra och som kan få de som inte har det så lätt att vilja ta livet av sig om de inte lyckas med den bedriften. Ett plus är ändå att han använder kondom och det beskrivs i varje sexscen. 

Boken är en tjatig upprepning på hur snygg Christian Grey är, hur lätt Anastasia har för att bita sig i läppen, rodna, snubbla och himla med ögonen.
Undrar om all mailkonversation mellan dem som beskrivs är för att dryga ut sidantalet.

Tråkig och banal bok som jag säkert gillat att läsa när jag var 14 år men det är ingen bra bok för tonåringar med tanke på att BDSM inte är något för unga att prova.

Till slut läser jag mest för att jag undrar om hon ska få honom att ge upp sin tortyrkammare och förstå att kärlek är något helt annat.


Jag kan inte förstå hur boken lyckats sälja så bra. Kanske bra marknadsföring. Den får klart underkänt av mig i alla fall. 

Tjejer skriv porrböcker för tjejer, behovet verkar vara stort.

Jag tänker inte varken läsa de andra böckerna i trilogin eller se filmen.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar