måndag 22 juni 2015

Mobbing

Lyssnade på David Batra som pratade i Sommar i P1 om när han som ung mobbade en kille i klassen.

Jag minns också hur jag ibland var med och mobbade och hur jag ibland var den som mobbades men jag klarade mig bra till skillnad från vissa anda.

När jag har pratat med andra om mobbing verkar det som att alla som unga antingen blivit mobbad eller annars varit mobbare.
Hur kan det få fortsätta med mobbing i skolmiljön år efter år?
Det har alltid förekommit mobbing och de vuxna på skolan har alltid stått frågande inför detta problem. Vissa skolor har lyckats bra med att komma ifrån mobbing, andra inte alls.

Jag har alltid undrat varför det oftast är den mobbade som ska byta skola, varför ska mobbaren gå kvar i de gamla trygga miljön och den som är mobbad flyttas till ny miljö där nya utmaningar väntar?


Den som mobbas mår fruktansvärt dåligt, klarar ofta skolarbetet sämre, självförtroendet rasar, hen törs inte berätta då man tror att det blir värre.

60 000 barn är enligt statistiken mobbade. Hur stort är mörkertalet undrar jag?

Kom ihåg:
Det är aldrig den mobbades fel.
Att till exempel bjuda på godis eller att stjäla för att bli accepterad gör det hela sämre.
Hot är också mobbing.
Det är förbjudet att kränka, mobba, hota någon på internet.
Lagar finns mot mobbing, skolor och arbetsgivare måste ta tag i problemen.
Prata med någon vuxen, någon du litar på, ta hjälp.
Du som märker att någon annan blir mobbad tala om det för någon du litar på.

Det behövs fler vuxna i skolan som ser om mobbing pågår och gör något åt det. När personalen är stressad och inte hinner med kanske inte problemen med mobbing prioriteras. Varje terminsstart bör skolan tillsammans med personal och elever jobba i projekt mot mobbing. Det är även viktigt att lyssna på mobbarna. Vad är det som gör att de har behov av att trycka ner någon annan? Har de problem i hemmet? 
Föräldrarna bör informeras om skolans arbete mot mobbing och vad som gäller så de kan prata med sina barn om det. Visst finns det föräldrar som aldrig kommer på föräldramöten men då kan man ta det vid enskilda samtal.

Regeringen kommer att satsa pengar på elevhälsan, hoppas det ger resultat.

Boken Jag finns av Maja-Maria Henriksson fick Bokjuryns pris för bästa ungdomsbok 2010.


Boken handlar om 14-åriga Johanna som mobbas och misshandlas. Jag har ännu inte läst den men ska och hoppas att skolpersonal och andra som har med ungdomar att göra också gör det.

Det förekommer även vuxenmobbing. På många arbetsplatser tas inte mobbingen på allvar, många tar det som ett skämt men mår du dåligt av det prata med någon.
Det är många kvinnor som sjukskriver sig på grund av mobbing på arbetsplatsen. 

Om du märker att du inte får samma information som andra, du blir alltid ifrågasatt och får utstå elaka kommentarer bör du genast ta upp problemet med chefen eller facket.
 
I Krokoms kommun tog en man livet av sig efter att han blivit mobbad av sin chef. Det är fruktansvärt att sådant kan hända i vårt samhälle.

Arbetsgivarna ska ha ett handlingsprogram mot mobbing. Om vi kan få det att fungera i vuxenvärlden sprids kunskapen i samhället och så småningom kanske vi ser arbetet mot mobbing lika självklart som att barn ska ha bilbälte, cykelhjälm och att vuxna inte röker på krogen.



Mer att läsa om hur du kan få hjälp:
https://www.bris.se/
http://friends.se/
http://www.barnombudsmannen.se/

http://www.umo.se/Vald--krankningar/Mobbning/Om-man-mobbas/


Ingen ska behöva vara hackkyckling

1 kommentar:

  1. Nu har jag läst boken "Jag finns". Den är väldigt bra men usch så hemsk. Jag kände hela tiden hur mycket jag ville hjälpa Johanna som blev så missförstådd och mobbad. Alla vuxna borde läsa den.

    SvaraRadera