fredag 4 september 2015

Fredagsstory

Får be mina grannar i huset mitt emot om ursäkt för i onsdagsmorse. Jag fick se en nattfjäril på utsidan av fönstret och tog fram kameran och började fota. Kom på efteråt att om någon i huset mitt över såg mig kanske de trodde att jag fotade dem. Så var det alltså inte.

Har ni varit statist någon gång? Jag fick för mig för några år sedan att det skulle vara spännande att hur det går till vid en filminspelning. På Statist.se kan man hitta en hel del statistjobb.

Jag anmälde mig och min dotter till en filminspelning av kortfilmen Holger & Vilde. Vi skulle komma till en kyrka i en by i närheten av Linköping och efter lite letande hittade vi rätt. Mat ingick men däremot ingen betalning eller ersättning för resan. Vi var inte de ända som skulle vara med som statister, det var säkert minst femtio personer där.

Vissa hade varit med förr och fick mer framstående statistjobb. Min dotter skulle vara med i en mindre grupp och leka med några barn. Jag skulle ingå i en större grupp som gick in i kyrkan. 

Filmteamet var inte så erfarna så samma scen fick tas om väldigt många gånger. Jag tror vi gick in tjugoen gånger i kyrkan, det var nog fler gånger än vad jag någonsin har gjort totalt sätt i mitt liv. 

Lunchen serverades men för att det skulle räcka till alla fick vi väldigt lite. På eftermiddagen var vi inne i kyrkan och filmade. Det var sommar och vädret ganska bra men usch vad långsamt det blev med väntan, omtagning, väntan, omtagning och omtagning igen.

Vi åkte hem på kvällen med kurrande magar men med en erfarenhet rikare.
Har inte varit statist något mer men som pensionär i framtiden behöver man säkert ett tillskott till kassan, så jag kanske dyker upp i någon film.



Jag är heller ingen teaterapa men när jag gick på Bäckedals folkhögskola fick vi spela lite teater, dansa och göra sketcher. 
 
Läskigast var när vi satte upp Tolvskillingsoperan av Bertoldt Brecht. Jag spelade Polly och skulle naturligtvis sjunga Sjörövar-Jennys sång. Har aldrig varit så nervös i hela mitt liv. Mina ben skakade som asplöv, trodde jag skulle svimma, men vilken underbar känsla efteråt när allt gått bra och jag fortfarande var vid liv.

Jag gjorde också en sketch som sportreporter som var måttlig rolig men då tyckte jag det var kul men allra roligast var nog att dansa. 
 
Alla borde pröva på att spela teater någon gång, är ganska nyttigt att tänka sig in i en annan människas liv och beteende.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar