fredag 11 september 2015

Mattias Klum

Igår var jag och lyssnade på en föreläsning av naturfotografen, naturfilmaren och författaren Mattias Klum.

Det var bara så bra. Får ni möjligheten att någon gång lyssna på honom, gör det. Han kan verkligen fånga hela publikens uppmärksamhet.

Mattias Klum började fotografera som 17-åring och jobbar nu för NationalGeographic Magazine.

Hans otroliga bilder visar på tålamod och uthållighet och han är en ambassadör för miljömedvetenhet vad gäller vår planet Jorden.

Han har gjort dokumentärfilmerna Skogens Öga, Den sköra tråden och Search for the Sea Eagle, tillsammans med sin fru Monika Klum.


2011 kom filmen Tebarans testamente som handlar om Borneos fantastiska natur men vars regnskog dessvärre minskat betydligt sista tjugo åren.









Samma år kom också filmen En värld av liv, en film om världens rikaste korallrev i Raja Ampat i Indonesien. Där lever människan på rätt sätt med naturen till skillnad mot många korallrev i världen som är starkt hotade av människan.



Klums senaste film, Betraktaren visar Östersjön, detta fantastiska men hotade hav.







Han har även skrivit många böcker, bland annat Vår tid på jorden: välfärd inom planetens hållbara gränser och boken Big World Small Planet tillsammans med Johan Rockström som är professor i Miljövetenskap.

I boken Världar av liv får vi bland annat följa med på en resa till otroliga platser som Afrikas savanner, regnskogar och det bistra Arktis och Antarktis.



Mattias Klum är hedersdoktor inom det naturvetenskapliga området på Stockholms Universitet, och ambassadör för Världsnaturfonden.
 
Han har fått Hans Majestät Konungens medalj för betydelsefulla insatser som naturfotograf. Att minska vårt avtryck på jorden och att tänka efter vad det är vi lämnar efter oss till nästa generation.

Tidningen Miljöaktuellt rankade Mattias Klum 2013 bland de högsta på sin lista ”Sveriges 100 miljömäktigaste".

Jag älskar utmaningar, det gör jag, men jag skulle faktiskt inte klättra upp sextio – sjuttio meter i dom här dipterocarpträden bara för sakens skull. Kanske en gång, men jag skulle inte göra det över ett år, varje dag. Jag skulle inte heller ta mig in i de största grottorna, jag skulle inte krypa fram mot dom här största giftormarna eller lägga mig framför lejon och tigrar OM det inte fanns en bild – grunden är att det finns en story och en berättelse och att berättelsen i bästa fall kan göra så att de kan få finnas kvar.”

Sagt av Mattias Klum



Lyssna på Mattias Klum – Vinter i P1.

Följ honom på Instagram och Facebook.

Han är numera en av mina idoler.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar