måndag 14 september 2015

Opera


Har ni varit på opera någon gång? 

Operan utvecklades under barocktiden som räknas från slutet av 1500-talet till början av 1700-talet. Det är teater tillsammans med musik som framförs av en symfoniorkester, kör och solister. Dans och balett hör ofta till scenuppsättningen.

Många tror att man måste klä upp sig för att gå på opera. Så är det inte längre, visst kan du klä upp dig om du känner för det men kom klädd som du vill och det du trivs i.

Jag är ingen stor fantast av opera men har sett fem föreställningar, de flesta på Operan i Stockholm. Den första operan jag såg var Barberaren i Sevilla av Gioacchino Rossini i Umeå. Det var på en helt vanlig teaterscen men själva storyn är komisk och passar bra att se som första operaföreställning. Jag var helt betagen av musiken, snabba konstnärliga scenbyten och kostymeringen.

Har sedan sett Figaros bröllop som också är en komisk opera och Trollflöjten av Wolfgang Amadeus Mozart. Batseba av Sven-David Sandström som alltså är en svensk opera där berättelsen är hämtad ur Gamla Testamentet.

Nu i helgen såg jag Madama Butterfly av Giacomo Puccini på Kungliga Operan i Stockholm, den var helt magisk. Sopranen Asmik Grigorian som är Madama Butterfly är som gjord för rollen med sådan lidelse och otrolig röst att jag kände hennes magi ända ut i tåspetsarna. Operan är på italienska men det finns svensk textremsa ovanför scenen om man vill följa handlingen mer exakt men det känns helt onödigt då scenerna är så uttrycksfulla att man förstår allt ändå. 

Det finns många fantastiska operasångare, vår svenska Malena Ernman är mycket eftertraktad,



så har vi Elin Rombo från min hemstad Katrineholm 

 
 

och den otroliga Rickard Söderberg.




Om man nu gillar operabyggnader mer än själva operan kan man bland annat åka till Oslo vars operahus invigdes 2008 och är ett stort konstverk av marmor och glas. Operahuset i Sydney har ni säkert hört talas om. Det invigdes 1973 och fasaden är gjord av över en miljon kakelplattor från Sverige.
Kungliga operan i Stockholm som är från 1773 är otroligt vacker inuti, precis som en opera ska vara. Metropolitan i New York har jag aldrig sett men den känns som ett måste för en operaälskare och för att inte tala om amfiteatern i Verona som tydligen är något utöver det vanliga.

Om ni funderar på att ta steget in i operavärlden, kan börja med Expressens operaskola.

Jag hade aldrig sett någon balett innan jag såg den ryska baletten Svansjön i Norrköping. Jag säger bara det, funderar ni på balett, se Svansjön.

Ni som redan är frälsta skriv och berätta om era upplevelser.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar