söndag 6 september 2015

Veckans bok- och filmtips

Hittade Mia Skäringers bok Dyngkåt och hur helig som helst är i bokhyllan och konstaterade att jag läst den men jag kom inte ihåg någonting så jag läste den en gång till.

Boken är hennes egna texter från krönikor och från sin blogg.
Den är väldigt personlig och visst känner nog många mammor igen sig i den. Hur man kan må av egna och andras krav, hur ångesten tar tag i en, längtan efter sina barn, längtan efter en man att älska och att bli älskad av, hur det dåliga självförtroendet ploppar upp med jämna mellanrum.

Sorglig och rolig eller tragikomisk. Mia är en modig kvinna som kan lämna ut hela sig men det blir bara för mycket. Hon skriver i ett avsnitt om den präktiga damen. Jag tycker mig känna igen en del av mig i henne. Det kanske är därför jag inte kan ta åt mig boken på rätt sätt. Sedan är det en del år sedan jag själv hade småbarn.
Kan rekommendera alla män att läsa den.

Såg Mias egna föreställning om hennes liv och den var fantastisk bra, rolig men samtidigt väldigt tragisk.

Mia är känd genom tv-serierna ”Mia och Klara” samt ”Solsidan”. 


 

Filmen En duva satt på en gren och funderade på tillvaron av Roy Andersson blir Sveriges Oscarsbidrag i kategorin "Icke engelskspråkig film". Den vann Guldlejonet vid Filmfestivalen i Venedig 2014. 
 
Roy Anderssons filmer En kärlekshistoria, Sånger från andra våningen och Du levande har tidigare representerat Sverige för Oscars men inte vunnit några priser.
Sånger från andra våningen som kom år 2000 har bland annat vunnit fem Guldbaggar.

En duva satt på en gren och funderade på tillvaron är en annorlunda film och visar många olika episoder av mänsklighetens beteenden. Bland annat försöker ett par äldre män sälja skämtartiklar på ett sätt så man tror att de är begravningsentreprenörer. Nutid blandas med dåtid och visst finns det ett och annat komiskt inslag men inte tror jag att det räcker till för att vinna någon Oscar den här gången heller. Roy Andersson har regisserat många reklamfilmer och det känns som en yrkesskada som genomsyrar den här filmen.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar