torsdag 13 augusti 2015

Skicka gärna vykort

Brukar ni skicka riktiga vykort?

Nu för tiden i vårt digitala samhälle skickar man ofta ett foto man tagit själv via sms. Jättekul att få men så händer det ett par gånger om året att det dimper ner ett riktigt vykort från någon vän i brevlådan. Det sätter jag upp på kylskåpet och ser varje dag. Tänk det skrivna ordet på papper finns kvar i många år men ett sms försvinner och glöms bort ganska fort.

Jag hittade gamla vykort efter mina föräldrar i en låda. Det var lite svårt att läsa en del, särskilt de som var närmare 100 år, ja, det är sant, de var så gamla, skickade till mina far- och morföräldrar. Tänk att mina föräldrar sparat dem och nu sitter jag här och funderar på vilka personerna var som skickat dem. 

I framtiden kommer vårt kulturarv att utarmas då vi inte sparar våra brev och meddelanden till varandra eftersom de är digitala. 

Jag hittade även vykort till mig från gamla vänner jag glömt bort. Nu ska jag försöka hitta dem igen via facebook eller ”goggla” på deras namn, tänk vad roligt om jag lyckas få tag i dem.

Vet inte vad jag ska göra med de gamla vykorten, har sett att en del säljer gamla kort på Tradera.
Men vill jag sälja dem? Mina barn bara kanske tycker det är spännande med 100 år gamla vykort. 

I slutet av 1800-talet började man att sälja "Brefkort med vyer" som vykorten kallades.

Sveriges äldsta vykort såldes för 15 000 kr på en auktion 1996. 
En man i Värnamo tros ha hittat världens äldsta vykort som är skrivet 1844, finns bud på 50 000 kr för det men är tydligen inte till salu.
Finns en sida på nätet om gamla vykort om ni vill veta mer.

Leta på vinden, ni kanske hittar en förmögenhet.
Börja skriv vanliga brev och vykort, det kommer att uppskattas i framtiden.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar