torsdag 13 augusti 2015

Veckans bok- och filmtips

Peter Robinson är en brittisk författare som bor i Toronto. Han har skrivit en hel uppsjö av kriminalromaner och fått många priser. De flesta böckerna handlar om överkommissarie Alan Banks. Flera böcker har också visats som TV-serier med Stephen Tompkinson som Alan Banks.

Boken En ovanligt torr sommar kom med svensk översättning 2001 och fick Svenska Deckarakademins Martin Beck Award för bästa utländska kriminalroman. 

2006 erhöll Kall som graven Palle Rosenkrantz-priset, den danska deckarakademiens pris för årets bästa kriminalroman. Den har jag tyvärr inte läst men ska göra det. 

En ovanligt torr sommar imponerade inte på mig de första 50 sidorna men som tur var gav jag inte upp. Boken visade sig vara väldigt spännande och jag kunde knappt lägga ifrån mig den. 
 
Man får följa ett antal personer i en engelsk by under kriget. Byn drabbas senare av översvämning och står ödelagd. Parallellt med berättelsen från krigsåren får man i nutid vara med när ett kvinnoskelett hittas på platsen. Överkommissarie Banks och kriminalinspektör Cabbot får ta hand om utredningen.

Veckans filmtips 100 steg från Bombay till Paris av Lasse Hallström är en drama-komedi som är väl värd att se. Filmen baseras på boken En fransk curry av Richard C Morais. 
 
Filmen är lite lång men annars är det en mysig, romantisk må-bra-film.

En indisk restaurang-familj flyr till Frankrike. De åker runt i en gammal bil som brakar samman ute på landet. De får hjälp och bestämmer sig för att starta en indisk restaurang i den lilla byn. Där finns redan en fransk fin restaurang och ägarinnan känner en viss konkurrens från den nya restaurangen. Ett litet krig mellan restaurangerna uppstår och jag tror att många kockar känner igen sig i flera situationer.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar