fredag 28 augusti 2015

Ny dag nya möjligheter

Är ni skrockfulla? Tror ni på det övernaturliga? 

Vissa dagar går allt på tok, det behöver inte vara fredagen den 13:e utan det bara sker tokiga saker som är oförklarliga.
13 är ett oturstal enligt västerländsk folktro och fredagar har ända sedan antiken räknats som en ond dag. 
Räddningstjänst har tagit fram statistik som visar att det händer mindre olyckor fredagen den 13:e. Jag undrar om det beror på att folk är försiktigare den dagen. 

13 april 2029 beräknar NASA att asteroiden Apophis kommer att passera nära jorden men inte att krocka med oss. Vi får väl se. 

Nästa fredag den 13:e är i november så ta det lugnt den dagen. 

 

Brukar ni gå på brunnslock? 

Vet ni att brunnar med A på betyder otur i kärlek och de med K på betyder tur i kärlek. 

 

Visst har jag någon gång plockat sju sorters blommor och lagt under huvudkudden på midsommarafton för att drömma om min tillkommande men inte har det hjälpt.

Jag har aldrig varit speciellt skrockfull och nu förstår jag varför livet är som det är.

Du ska inte heller gå på en spricka i gatan då vet man aldrig vad som kan hända.
Ett tag trodde jag att det skulle hända något hemskt om jag lade nycklarna på bordet men så testade jag och det hände inget särskilt.
När jag var liten råkade jag krossa en spegel och fick jag höra att det skulle ge sju års olycka. Ja, livet var väl inte alltid så kul men sju års olycka var nog till att ta i.

Om man råkar döda en spindel blir det regn. Jag bär numera ut spindlarna men vad hjälper det.
Peppar, peppar ta i trä säger jag då och då och knackar i trä eller i mitt huvud om jag sagt något hemskt som jag inte vill ska hända.
Visst säger jag tvi, tvi, tvi när jag ser en svart katt som går över vägen för att skydda mig mot olyckor.
Många gånger har jag gått under stegar och inte har det hänt mer än normalt då heller.

När någon nyser säger jag prosit som betyder må det gagna men en del säger Gud signe.
Hålla tummarna för att allt ska gå bra för någon annan är en fin gest.

Förr hade man en ett-öring i skon för att undvika fattigdom.
Jag hade en peng från mitt födelseår i skon när jag gifte mig som skulle ge mig tur. Det började med att prästen åkte vilse när han skulle viga oss.

Annars säger sägnen att man ska ha något gammalt, något nytt, något lånat och något blått på sig på bröllopsdagen. Något gammalt för att man inte ska glömma det som varit, något nytt för att det ska bli bra i framtiden, något lånat för att inte glömma sina vänner och något blått för hoppet i framtiden.

Syr bruden sin egen brudklänning och sticker sig på nålen får hon gråta lika många gånger som hon sticker sig.
Regnar det på brudslöjan betyder det tur eller otur beroende på vilken del av Sverige man kommer ifrån.
Är ringen för stor blir äktenskapet kort och har brudgummen glömt ringen blir det mycket gräl.
Ni som vill gifta er prova aldrig någon annans vigselring, då blir det inget bröllop.

Den som säger Ja högst kommer att styra mest i äktenskapet.

Ris skadar inte fåglarna men det kan vara trevligare med såpbubblor, finns särskilda som inte ger fläckar på kläderna.
Tårtan är viktig för lyckan men bruden ska inte baka den själv för då blir lyckan kort.

Om handlingen blir till en tvångshandling kan livet bli bra jobbigt.

Om det nu är en sån där omöjlig dag så kommer det en ny dag med nya möjligheter imorgon, tack och lov.

Trevlig helg!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar