söndag 25 oktober 2015

Sommartiden är slut

Glömde ni att ställa om klockan till vintertid natten till idag?
Nej, jag tänkte väl det. 

Numera sitter det liksom i generna att det är tid att ställa om och sedan jag fick lära mig knepet ”att ställa fram trädgårdsmöblerna och ställa tillbaka dem” kommer jag till och med ihåg åt vilket håll klockan ska vridas. 
 
Nuförtiden har man inte så många klockor att ställa om, de flesta är digitala och ändrar tiden automatiskt men på arbetsplatser med många analoga klockor brukar det dröja innan alla blir ändrade. Jag brukar under ganska lång tid åka runt med fel tid i bilen.

Kommer ihåg första åren med ändring till och från sommartid. Jag jobbade på SJ och vi undrade alltid när nattågen skulle komma fram för eventuella anslutningar med andra tåg men för de mesta gick det bra och resenärerna kom till sina destinationer.

Sommartid är en förskjuten normaltid med en timme för att utnyttja ljuset bättre. Det användes under första världskriget men lantbrukarna gillade det inte. 1980 infördes sommartid på nytt. 

Det är mestadels i Europa och Nordamerika som det används. Vi här uppe i norr som ändå har så mycket ljusare på sommaren blir det ingen större skillnad för. Island har ingen sommartid utan UCT som permanent tidszon vilket ger dem ljusare eftermiddagar på vintern. Japan, Kina, Ryssland, Indien och Thailand har inte sommartid.

I USA kallar man det Daylight saving time men de ställer inte om samtidigt som vi.
På södra halvklotet används sommartid i vissa länder under vår vintertid.

DN skriver att flera riksdagsledamöter motionerat för att behålla sommartiden året om. Det främsta skälet är mänskligt. När vi ställer om på hösten blir det väldigt mörkt på kvällarna. Vi skulle kunna använda dagsljuset bättre på eftermiddagen.
 
Vi skulle få cirka 300 timmar extra med dagsljus om vi hade sommartid året runt. Det skulle inte jag tacka nej till.


Har ni varit med om att något gått galet vid ändring av sommartid? Skriv och berätta.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar