fredag 17 juli 2015

Spela gitarr – en fortsatt dröm

Att kunna spela gitarr har varit en dröm för mig under lång tid men något fel blev det nog i programmeringen av mig för det går inte.

Redan i ungdomen tog jag mina sista slantar och köpte en gitarr, anmälde mig till en gitarrkurs med ett riktigt proffs. 



Jag försökte verkligen, jag övade och övade ackord men nej, det gick inte att få något flyt på ackordbytena. Sedan har gitarren hängt med mig i flytt efter flytt men jag ledsnade på att öva och insåg att jag har inte ens det där som krävs för att bli en dålig gitarrist.

För ett par år sedan ville min son ha en gitarr och då vaknade mitt intresse på nytt. En del av de gamla strängarna hade gått av. Jag investerade i nya strängar och en stämapparat men kom ändå inte igång. 

För några veckor sedan fick jag helt plötsligt en ingivelse att Youtube skulle kunna hjälpa mig. Fram med gitarren och strängarna, på med ett Youtube-klipp hur man byter strängar och efter ett par timmars slit var strängarna på plats, jag genomsvett och helt slut. 

Dagen efter tog jag fram stämapparaten och med hjälp av de fantastiska gitarristerna på Youtube lyckades jag stämma gitarren efter säkert fyra timmar och jag var helt slut igen.

Tredje dagen var det så dags att börja med C-ackordet för att spela Proud Mary. Högerhanden skulle jag med tummen dra ner, med pekfingret upp, klapp på gitarren, nästa med pekfingret upp. Tror det heter fyrtakt. Den duktiga läraren på Youtube-klippet tyckte att jag kunde öva tjugo minuter på det. Jag övade och övade men efter en timme gav jag upp. Hade fruktansvärt ont i fingrarna och handleden kändes helt urledvriden.

Fjärde dagen, jag kan ju inte bara ge upp. Nu skulle jag lära mig att byta ackord från C till G och till A-moll, men …, Ja, ni förstår det funkar inte bara för mig. Kan man få något chip inopererat som gör att det blir lättare. Har även testat piano och munspel men det är lika illa där. Tror ni triangel skulle vara något för mig? Ni vet Gudrun spelade ju det.




Ni som kan spela gitarr. Ni är beundransvärda, hur bär ni er åt?



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar