fredag 31 juli 2015

Dagbok

Brukar ni skriva dagbok?
 
Här har ni några kända personers dagböcker:

Axel von Fersen var en svensk greve, generallöjtnant, riksmarskalk och ambassadör som levde i slutet av 1700-talet. Dagböckerna om hans liv finns på Riksarkivet i Stockholm.

Märta Helena Reenstierna, gift von Schnell, den så kallade Årstafrun var en herrgårdsfru som skrev dagböcker under 1793 och 1839. Böckerna finns på Nordiska museet i Stockholm. Författaren Lars Widding har skrivit bland annat "På Årstafruns tid"som härrör sig från Årstafruns dagböcker.

Anne Frank, var en judisk tös som dog i koncentrationsläger 1945. Hennes dagbok om livet på flykt under den tyska ockupationen är vida känd och finns utgiven på över 50 olika språk.

Samuel Pepys var en engelsk ämbetsman som under några år på 1660-talet skrev en dagbok med chiffer. Den handlar om livet i London och finns utgiven på svenska.

Sydsvenskan har publicerat Florin Leus dagbok som tiggare vid en ICA-affär under några veckor våren 2015.
Om du skriver en dagbok som sedan någon hittar efter hundra år skulle väl de vara fantastiskt. Tänk om man skulle hitta sin gamla farmors dagbok och fick läsa om hur de hade det, vad de gjorde för närmare hundra år sedan.

Jag tycker alla barn skulle få skriva ner lite varje vecka om hur de har det, om de sedan fortsätter skriva som vuxen kan deras barn eller anhöriga få ta del av historien och som senare kan användas vid släktforskning.

Jag är ingen vanlig dagboksförfattare förutom när jag är på resande fot, då skriver jag. Det är så roligt att läsa det efter några år när man har glömt hur det var på resan. Ofta händer det så mycket när man reser. Jag sitter ofta i sängen på kvällen och skriver om vad som har hänt, efter ett tag brukar jag bli så trött att bokstäverna blir mindre och mindre, till slut somnar jag till och då blir det bara ett streck på pappret.

Det är inte lätt att tyda vad jag skrivit efteråt men nu har jag börjat att renskriva mina resedagböcker och delar ut dem till mitt resesällskap som varit med mig på resan.

Vad har ni gjort i sommar? Skriv och berätta.

Själv har jag löst korsord en del regniga dagar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar