söndag 22 november 2015

Snart jul

En vecka till första advent och en månad till jul.

Kan ni fatta att det snart är jul? 

Hösten har gått så fantastiskt fort och höstvädret har varit så fint här hos mig. Nu är det frost ute och det är så vackert, julstämningen kommer sakta smygande och med den lite julstress men i år ska jag inte stressa. Känner ni igen er? 

Varje år säger jag att jag inte ska stressa och visst har jag blivit bättre på att ta det lugnt. Säger att jag inte ska göra så mycket och bara köpa lite julklappar. Så när det bara är några dagar flyger något konstigt i mig och jag får för mig att jag måste fixa fler julklappar, baka och göra julgodis. Vart tog den förnuftiga jag vägen som skulle ta det lugnt?

När adventsljusstakarna tänds i fönstren känns det mysigt och förhoppningsfullt, jag vill glömma bort all världens ondska och tro att alla är goda. Då julen kommer ska man umgås med nära och kära men hur är det för alla som är ensamma och för de som vet att det blir bråk i familjen, kanske spriten kommer fram och som vi vet klarar inte alla av att hantera spriten på rätt sätt. En del har kanske förlorat sin käraste under året och då blir julen extra jobbig.

Jag önskar att alla ska få en fröjdefull jul som man sjunger om men tyvärr är inte verkligheten sådan.

Ni som jobbar med alternativ jul inom kyrkan och andra organisationer gör ett fantastiskt jobb och ni som inte vill vara själva på julen sök upp något alternativ julfirande och förgyll tillvaron för andra samtidigt som ni själva får ta del av en varm gemenskap.




1 kommentar:

  1. Till Anonym som skrev
    ETT LITET MEDDELANDE FÖR ATT BELYSA MOBBNING OCH STÖTTA DE UTSATTA:

    Jag kan inte publicera din kommentar då det innehåller personuppgifter.
    Hälsningar
    Ammi

    SvaraRadera