söndag 28 februari 2016

Våren är på gång

Har ni upptäckt att våren är på väg?

Visst är det fantastiskt, helt plötsligt verkar vintern tappa sitt grepp om delar av vårt land, ljuset har kommit tillbaka, fåglarna kvittrar och solen värmer.

Igår var jag ute med en kompis på Sörmlandsleden och gick. Ja, det blev bara en kort tur eftersom jag fortfarande får ont i ljumsken när jag går efter höftledsoperationen i maj förra året. Är säkert ett och halvt år sedan jag var ute och vandrade en längre sträcka i naturen och igår blev det så äntligen av. 

Vi åkte till Stavsjö Vandrarhem och gick runt Stavsjön, en slinga på 4 km, solen sken från en klarblå himmel och isen sjöng.
Sveriges Radio kan ni höra hur det låter och varför isen låter kan ni även få veta hos Illustrerad Vetenskap.

Jag har stor respekt för isen och går inte ut på den men hade i alla fall med mig isdubbar om jag skulle behöva hjälpa någon annan.
 
När vi kommit ungefär halvvägs började vi titta efter en skön plats i solen att sätta oss på för att fika. Fika är ju som ”pricken över i” när man är ute i naturen. Vi kom fram till ett gammalt hus som såg ut som en övergiven sommarstuga och där sken solen så inbjudande på trappen. 

-Vi kan väl låna trappan och sitta på en stund, det kan väl inte göra något, sa vi och satte oss. Det var ”dejligt” som en norrman skulle ha sagt. Plötsligt kommer det en bil på den snöiga vägen och stannar vid huset, en man kliver ur. - Kan det vara ägaren frågar vi oss? Jag tar mod till mig och ropar. - Är det du som äger huset?
-Ja, svarar han.
-Förlåt för att vi har lånat din trapp men det var så skönt här, ropar jag och skäms lite.
-Ja, det brukar vara skönt här säger han och kliver upp på trappan och in i huset.
-Vill du ha en kopp kaffe? frågar jag för att liksom gottgöra det faktum att vi lånat hans trapp olovandes.
-Nej, jag har nyss druckit, svarar han.

Vi skyndar oss att plocka ihop packningen. När vi ska gå har han kommit ut ur huset igen, vi tackar för att vi fick sitta på trappan och går.

Tänk att det övergivna huset inte var så övergivet som vi hade trott. Hur som helst hade vi en kanondag och fler ska det bli.

Idag blev det en tur till Ericsbergs Slottcafé. På Ericsberg spelades senaste TV-programmet av ”Stjärnorna på slottet” in. Fikat där var underbart gott och tänk att ha den gamla mysiga stallmiljön runt sig.

Hör gärna av er med tips om härliga fikaställen runt om i vårt land för ”gofika” är aldrig fel.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar